11/09/2024
20 min. čtení

Nezbytné zdroje informací pro účetní – kde čerpat?

Účetnictví je komplexní a dynamická oblast, která se neustále vyvíjí v návaznosti na změny v legislativě, ekonomice a účetních standardech. Aby účetní mohli svou práci vykonávat efektivně a v souladu s platnými předpisy, je nezbytné, aby měli přístup k aktuálním informacím a věděli, kde tyto informace hledat. Tento článek poskytuje přehled klíčových zdrojů a předpisů, které by měli všichni, kdo se v účetnictví pohybují, sledovat.

1. Zákony a právní předpisy

Základním stavebním kamenem účetnictví v České republice jsou zákony. Tyto dokumenty stanovují pravidla a povinnosti, které musí účetní jednotky dodržovat. Nejvýznamnější z nich jsou:

Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví: Tento zákon je základním právním předpisem, který upravuje vedení účetnictví v České republice. Definuje základní pojmy, povinnosti účetních jednotek, pravidla pro vedení účetních knih, inventarizaci majetku a závazků, a mnoho dalších aspektů účetní praxe.

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů: Tento zákon stanovuje pravidla pro zdanění příjmů fyzických i právnických osob. Má přímý dopad na účetní praxi, neboť určuje, jak mají být vykazovány příjmy, výdaje a další daňově relevantní položky.

Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty: Tento zákon upravuje pravidla pro uplatňování DPH. Je důležitý pro správné vedení účetnictví, neboť vymezuje, jak mají být vykazovány a účtovány transakce týkající se DPH.

Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce: Tento zákon upravuje pracovněprávní vztahy, včetně povinností zaměstnavatele a zaměstnanců. Účetní se často setkává s otázkami mzdového účetnictví, kde je znalost zákoníku práce nezbytná.

Zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění a Zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení: Tyto zákony upravují oblast sociálního zabezpečení a stanovují povinnosti zaměstnavatelů a zaměstnanců v oblasti nemocenského pojištění a placení pojistného.

Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění: Tyto zákony stanovují pravidla pro zdravotní pojištění a povinnosti zaměstnavatelů a zaměstnanců v oblasti plateb pojistného na zdravotní pojištění.

Zákon 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů: Rezervy jsou důležitou součástí v účetnictví podniku. Pro jejich správné zaúčtování je třeba porovnat, zda se jedná rezervy tvořené podle zákona či nikoli.

 

2. Prováděcí vyhlášky k zákonu o účetnictví

Prováděcí vyhlášky jsou podrobné předpisy vydané Ministerstvem financí ČR, které upřesňují a doplňují zákon o účetnictví. Tyto vyhlášky rozdělují účetní jednotky podle jejich povahy a stanovují konkrétní pravidla pro jejich účetnictví:

Vyhláška č. 500/2002 Sb.: Určena pro podnikatele účtující v soustavě podvojného účetnictví. Stanovuje podrobnosti o účetní závěrce, účetních knihách, účtové osnově a dalších specifikacích pro podnikatele.

Vyhláška č. 501/2002 Sb.: Pro banky a jiné finanční instituce. Upravuje specifické účetní postupy pro banky, pojišťovny a další finanční instituce, včetně pravidel pro oceňování finančních nástrojů.

Vyhláška č. 502/2002 Sb.: Určena pro pojišťovny. Obsahuje pravidla pro vedení účetnictví a vykazování finančních výsledků specifických pro tento sektor.

Vyhláška č. 503/2002 Sb.: Pro zdravotní pojišťovny. Specifikuje účetní postupy pro zdravotní pojišťovny, včetně požadavků na účetní závěrku a vykazování.

Vyhláška č. 504/2002 Sb.: Pro účetní jednotky, jejichž hlavní činností není podnikání (např. neziskové organizace). Tato vyhláška stanovuje specifická pravidla pro neziskové organizace, jako jsou nadace, občanská sdružení, či politické strany.

 

3. Účetní standardy

Účetní standardy poskytují detailní pokyny a pravidla pro vedení účetnictví. V České republice se jedná především o následující:

České účetní standardy (ČÚS): Tyto standardy vydává Ministerstvo financí ČR a specifikují postupy pro vedení účetnictví v souladu se zákonem o účetnictví. Jsou závazné pro různé typy účetních jednotek a upravují specifické účetní operace.

Mezinárodní standardy účetního výkaznictví (IFRS): Tyto standardy jsou relevantní především pro společnosti, které působí na mezinárodních trzích nebo jsou součástí nadnárodních korporací. IFRS poskytují globálně uznávaný rámec pro účetní výkaznictví.

 

4. Interpretace Národní účetní rady (NÚR)

Národní účetní rada (NÚR) vydává interpretace, které poskytují praktické návody a doporučení, jak aplikovat účetní předpisy a standardy. Tyto interpretace jsou důležité zejména při řešení složitějších a specifických účetních případů, které nejsou explicitně pokryty zákony či standardy. Příklady významných interpretací zahrnují:

  • I-29 Opravy chyb minulých období: poskytuje pokyny, jak účtovat a vykazovat opravy chyb z minulých účetních období.
  • I-14 Rezervy na nevyčerpanou dovolenou: řeší způsob, jakým by měly být účtovány rezervy na nevyčerpanou dovolenou zaměstnanců.
  • I-24 Účtování a vykazování derivátů: nabízí návod pro správné účtování derivátů, což je složitá a specifická oblast účetnictví.

 

5. Oficiální pokyny a metodické postupy a informace

Dalším zdrojem informací jsou oficiální pokyny a metodické postupy vydávané Ministerstvem financí ČR. Tyto dokumenty často poskytují detailnější vysvětlení a návody pro aplikaci účetních předpisů:

  • Metodické pokyny Ministerstva financí ČR: Ministerstvo financí pravidelně vydává pokyny a stanoviska, které účetním pomáhají správně aplikovat účetní předpisy v praxi. Např:
    • Pokyn MF-18k výši a konstrukci výpočtu úroku z prodlení po novele daňového řádu účinné od 1. 1. 2021
  • Metodické pokyny Generálního finančního ředitelství, např:
  • Pokyn GFŘ D-59 k jednotnému postupu při uplatňování některých ustanovení ZDP
  • Pokyn GŘŘ D-63 stanovení jednotných kurzů za zdaňovací období 2023 podle § 38 ZDP
  • Pokyn GFŘ D-58 k promíjení příslušenství daně
  • Informace Generálního finančního ředitelství, např:
  • Informace GFŘ k daňovému posouzení povinností poskytovatelů přepravních služeb s účinností od 1. 1. 2023
  • Informace GFŘ ke změnám sazeb DPH od 1. 1. 2024
  • Informace GFŘ k daňovému posouzení transakcí s kryptoměnami
  • Finanční zpravodaj: Tento publikovaný materiál obsahuje aktuální informace o změnách v legislativě a důležité novinky pro účetní praxi.

 

6. Vnitropodnikové směrnice

Vnitropodnikové směrnice jsou interní dokumenty, které účetní jednotky vytvářejí, aby upřesnily, jakým způsobem se budou řídit při vedení účetnictví. Tyto směrnice zohledňují specifika firmy, její strukturu, strategie a potřeby, a doplňují zákonné požadavky. Mezi oblasti, které by vnitropodnikové směrnice měly pokrývat, patří například:

  • Účtování a vykazování jednotlivých účetních operací: Jak má firma postupovat při účtování specifických transakcí (např. odpisy, rezervy, časové rozlišení).
  • Vedení mzdového účetnictví: Jakým způsobem se mají účtovat mzdy, náhrady a další personální náklady.
  • Inventarizace majetku a závazků: Postupy a pravidla pro pravidelné inventarizace, aby byly v souladu se zákonem a reflektovaly reálný stav majetku a závazků.
  • Kontrolní postupy: Interní kontroly a auditní postupy k zajištění správnosti účetnictví.

 

6. Koordinační výbory

Koordinační výbory jsou pravidelně organizovaná setkání Komory daňových poradců (KDP) s Ministerstvem financí (MF), na kterých se předkládají různé daňové otázky. Smyslem Koordinačního výboru je pak najít vhodné řešení těchto otázek. Při uzavření daného problému je publikován závěr – a to jak v případě, že se výklad KDP shoduje s výkladem MF, tak i v případě, že se výklad KDP a MF neshodují. Např.:

  • 607/03.05.23 Odvod z elektřiny ze slunečního záření.
  • 601/30.11.22 Posuzování časového testu podle § 4 odst. 1 písm. s) a x) zákona o daních z příjmů při výměně obchodních podílů.
  • 598/22.06.22 Některé otázky týkající se daňových aspektů poskytování ubytování ukrajinskému zaměstnanci a jeho rodinnému příslušníkovi ve zdaňovacím období roku 2022 
  • 602/30.11.22 Přijetí virtuálních aktiv v daňové evidenci 

 

7. Rozsudky NS, SDEU

Účetní mohou využít jako zdroj informací rozsudky Nejvyššího soudu (NS) a Soudního dvora Evropské unie (SDEU) při interpretaci a aplikaci právních předpisů. Tyto rozsudky poskytují precedenční rozhodnutí, která mohou objasnit nejasnosti v zákonech nebo ukázat, jakým způsobem byly konkrétní právní otázky řešeny v minulosti. Účetní tak mohou lépe pochopit, jak soudy interpretují daňové zákony, účetní normy či jiné relevantní předpisy, a tím minimalizovat riziko nesprávného postupu, který by mohl vést ke sporům s finančními úřady nebo jinými orgány. Navíc, porozumění těmto rozsudkům může účetním pomoci v lepší komunikaci a obhajobě postupu při případných kontrolách nebo auditech.

Diskuze

Máte dotaz nebo potřebujete poradit?

Přidejte se do diskuze a získejte odpověď na Váš dotaz.
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}