Pokud Vás kontaktuje správce daně telefonicky, nebo emailem:
Je třeba vyhodnotit situaci a důvod, proč Vás správce daně kontaktoval a podle toho jednat:
Pokud byste na požadavek správce daně sdělený telefonicky nebo emailem reagovali částečným splněním, tak se vystavujete riziku, jelikož jste reakcí souhlasili s daným požadavkem. Pokud tedy nesouhlasíte s postupem správce daně, nereagujte na e-mailové konverzace a v rámci telefonního hovoru sdělte požadavek o zaslání do datové zprávy.
Opět je třeba vyhodnotit situaci a důvod, proč Vás správce daně kontaktoval a podle toho jednat:
Pokud odvolání hodláte podat, ale víte, že jej nestihnete podav v termínu, pak můžete podat tzv. blankytní odvolání – obsahuje identifikační údaje, ale neobsahuje důvody pro odvolání. Tímto způsobem můžete získat čas na lepší přípravu, jelikož Vám správce daně zašle výzvu k doplnění podání a určí lhůtu (která opět nesmí být kratší než 15 dnů).
V neposlední řadě je třeba zmínit, že pokud si sami nevíte s něčím rady, tak se obraťte na daňového poradce, nikoli na správce daně. Správce daně Vám nemůže poskytnout právně závaznou radu.
Nechceme házet všechny do jednoho pytle, ale úředníci Finanční správy jsou také jen lidi a lidi běžně chybují. Již se nám stalo mnohokrát, že správce daně vyzval daňového subjektu k podání dodatečného daňového přiznání, přitom tento postup nebyl v souladu se zákonem. Daňový subjekt je samozřejmě v dané chvíli vyděšen a poslechne správce daně. Správné řešení je ovšem kontaktovat daňového poradce, který si se situací poradí.
Daňová přiznání (stejně jako KH a SH) je třeba při zaslání datovou schránkou zaslat ve formátu XML. Pro větší právní jistotu ovšem doporučujeme zasílat i související dokument ve formátu PDF a textem např. „V případě rozdílu platí PDF formát“. Je to z toho důvodu, že formát XML je editovatelný, kdežto formát PDF není editovatelný.
Daňová přiznání (stejně jako KH, SH) musí být činěna elektronicky, a to prostřednictvím datové schránky. Ideální je situace, kdy daná podání činí podnikatel sám ze své datové schránky, nebo prostřednictvím daňového poradce. Rizika spojená se situací, kdy si účetní vyžádá přístupové údaje do datové schránky klienta, aby z ní mohla činit podání za klienta, jsme popsali v článku: Daňový poradce vs. účetní
Jste-li účetní, která poskytuje své služby externě, doporučujeme účtovat na základě vnitropodnikových směrnic klientů. Jestliže klienti vnitropodnikové směrnice nemají, nebojte se jim nabídnout své služby a směrnice jim vytvořit na míru. Kromě toho, že zákon ukládá účetním jednotkám vypracovat a účtovat na základě vnitropodnikových směrnic, může to přinést i řadu benefitů:
1. Minimalizace chyb a nedorozumění
Vnitropodnikové směrnice poskytují jasný rámec a definici pro zpracování účetních operací, což minimalizuje riziko chyb a nedorozumění. Externí účetní, která účtuje podle těchto směrnic, má jasné pokyny k tomu, jak postupovat při konkrétních účetních operacích, což snižuje pravděpodobnost nesrovnalostí v účetnictví.
2. Právní a regulační soulad
Vnitropodnikové směrnice často zahrnují postupy, které zajišťují dodržování právních předpisů a regulačních požadavků. Účtování podle těchto směrnic pomáhá externí účetní zajistit, že účetní operace jsou v souladu s příslušnými zákony, jako jsou například daňové předpisy nebo účetní standardy. Tím se snižuje riziko sankcí nebo dalších právních problémů.
3. Ochrana před odpovědností
Externí účetní nese odpovědnost za správnost vedeného účetnictví. Pokud účtuje na základě vnitropodnikových směrnic, může se v případě kontroly nebo sporů opřít o skutečnost, že postupovala podle jasně definovaných a schválených pravidel. To může pomoci chránit ji před potenciální odpovědností za chyby, které by mohly vzniknout nesprávným účtováním.
4. Efektivní spolupráce a komunikace
Vnitropodnikové směrnice zajišťují jednotný přístup ke zpracování účetních operací, což usnadňuje spolupráci mezi externí účetní a zaměstnanci společnosti. Když externí účetní pracuje podle těchto směrnic, jsou všichni zainteresovaní (včetně interních auditorů, manažerů a dalších) na stejné vlně a vědí, jaké postupy byly použity.
5. Zajištění konzistence a srovnatelnosti dat
Účtování podle vnitropodnikových směrnic zajišťuje konzistenci v účetních záznamech, což usnadňuje srovnání dat v rámci různých účetních období nebo mezi různými divizemi společnosti. To je důležité pro analýzu finančních výkazů, plánování a rozhodování vedení.
6. Přizpůsobení specifickým požadavkům klienta
Externí účetní, která účtuje podle vnitropodnikových směrnic, respektuje specifické požadavky a očekávání klienta. Každá společnost může mít například specifická pravidla pro vykazování nákladů, rozdělování nákladů mezi střediska nebo jiné účetní operace. Dodržování těchto pravidel je klíčové pro udržení spokojenosti klienta a dlouhodobého vztahu.
Rozhodně Standovu přípravu doporučuji. Je to přesně rok, co jsem se začala na zkoušky učit – sama. Tápala jsem, jak přípravu uchopit. Naštěstí jsem objevila přípravu od Standy. Sice mi to trvalo déle, ale napodruhé jsem zkoušky zvládla. Sama bych to nezvládla.
Tahle příprava je opravdu žádoucí, jdu do toho, investování do sebe je v tuto dobu více než žádoucí.
Sice jsem se na zkoušky zatím nepřihlásila, ale díky podzimnímu kurzu a také knihám jsem získala spoustu informací a odpovědí na otázky, které mi velmi pomohly v práci. Vše hezky vysvětleno, a hlavně vyzkoušeno na konkrétních příkladech z praxe. Až se odhodlám ke zkouškám určitě znovu zakoupím. Moc děkuji za vše.
Přípravu se panem Suchanem určitě doporučuji. Jeho vzdělávání má "hlavu a patu" a navíc vás bude bavit. Součástí je spousta kvalitních materiálů, webináře, praktické příklady, podcasty, podporující komunita a k tomu možnosti dotazů prakticky nepřetržitě po celou dobu příprav
Všem, co chtějí úspěšně složit zkoušky na daňového poradce doporučuji přípravný kurz se Standou. Sama jsem jim prošla a nemohu, než chválit!
Chcete udělat zkoušky? Jděte do toho se Standou…. úspěch zaručen.
Doporučuji každému, kdo přemýšlí o zkouškách. Příprava velmi urychlí proces učení a pomůže pochopit i složitá témata, které Standa umí vysvětlit jednoduše tak, aby pochopil každý. Zároveň chat s ostatními účastníky zajistí neustálou motivaci.
Najít na pomoc s přípravou na zkoušky Standu - to byla trefa do černého . Neocenitelné praktické rady, kvalitně zpracované knihy, které u zkoušek významně pomohou, webináře obsahující spoustu informací, to je skvělý základ přípravy. Připočtu-li k tomu i podporu ve formě chatu, otázky dne a další podpůrné metody, není na trhu nic lepšího. Mohu jen a jen doporučovat!
Taky můžu jedině doporučit. Standa je opravdu zapálený, má rozsáhlé znalosti, je k dispozici pro případné otázky, přípravu má skvěle promyšlenou. A navíc celý kurz je za opravdu bezkonkurenční cenu. Oceňuji, že příprava trvá celé období před termínem zkoušky.
Na tomto portále nejdete vše na jednom místě. Videokurzy pro začátečníky i pokročilé, rekvalifikace, členství, otázky z praxe a účetní předkontace.